Jakobijn Wallis in de media
Nieuwe Veste, Breda 1998
“Geestige presentatie van ernstige CD Recital. De opgenomen werken zijn van een grote verscheidenheid. Enkele eeuwen muziekgeschiedenis worden aan de luisteraar voorgesteld. Een viertal instrumentalisten fundeert als begeleiding van de alt Jakobijn Wallis die haar taak voortreffelijk vervult. Jakobijn Wallis beschikt over een prachtige volle altstem die geen enkele vocale moeilijkheid uit de weg hoeft te gaan. De presentatie begon met de Cantate voor een stem van Joseph Hayden “Arianna a Naxos’. Jakobijn Wallis vertelt op doorleefde wijze dit gruwelijke en legendarische verhaal. Zij droeg het bijzonder geïnspireerd voor, met alle aandacht voor dictie en articulatie. – CD te verkrijgen: www.jakobijnwallis.nl/contact- Index: Haydn Arrianne a Naxos. Brahms: Zwei Gesangen op 91. Dvorack: Biblické Pisne. Diepenbrock: Ave Maria. Andriessen: Ave Maria. Daan Manneke: Sept poémes. Uitvoerenden: Jakobjn Wallis Alt- Wesseline Beenen Altviool- Tijn van Eijk Klavecimbel, piano, orgel.”
Bron: BNdestem
Trouwkerkje, Etten leur 1999
“Jakobijn Wallis was soliste in het motet “Lunge male” voor alt strijkers en basso continuo van A.Vivaldi. Ondanks het instrumentale en grillige karakter met name van de openingsaria, gaf de soliste een natuurlijke weergave en imponeerde in het uitvoeren van de coloraturen. ” Jakobijn Wallis beschikt over een grote, krachtige altstem van enige voornaamheid die zich ook kenmerkt door souplesse en lenigheid. Na de pauze stond het Stabat mater van Vivaldi op het programma. Ook in dit uitgebreide en zeer afwisselende werk, maakte de soliste indruk door haar gevoel voor expressiviteit en drama”
Bron: BNdestem
Grote Kerk, Breda 1995
“Een van de sprekendste gedeelten (Gloria Vivaldi) van de goed voorgedragen altsolo (Jakobijn Wallis) in samenspraak met het Qui tollis peccata mundi door het koor.” “Te loven valt ook het Laudamus te, waarin de altsoliste op voorbeeldige wijze samenging met de sopraan.”
Bron: BNdestem
Grote Kerk, Breda 1996
“Jakobijn Wallis toonde zich de absolute uitblinkster in haar uit het hoofd gezongen rol in Alexander Nevsky. Met name in het mezzo-register vertolkt zij de Russische emoties op het hoogste niveau.”
Bron: BNdestem
Grote Kerk, Den Haag 1996
“Te midden van zoveel strijdlust en trots wist de alt Jakobijn Wallis met haar diepe timbre op de dodenakker nog een snaar van troosteloze vergankelijkheid feilloos te raken.”
Bron: Haagse Courant
Theater aan de Parade, Den Bosch 1996
“De altsolo, getiteld ’de dodenakker’,werd door Jakobijn Wallis eenvoudig maar indringend gezongen.”
Bron: Brabants Dagblad
Melkweg, Amsterdam 1999
“Geestdriftig Operalab brengt ’The Consul’ tot leven. Een van de hoogtepunten is het kinderliedje dat door grootmoeder Sorel (Jakobijn Wallis) wordt gezongen. Zij probeert het kind van John en Magda aan het lachen te krijgen. Als dat mislukt, zijgt ze moedeloos op een stoel ineen en mijmert een melancholieke solo ’Don’t baby’s like their granny’s anymore?”
Bron: Algemeen Dagblad
Basiliek Oudenbosch 2001
“Prachtig waren de klankversmeltingen tussen zangstem en orgel. De warme enigszins melancholieke altstem van Jakobijn Wallis imponeerde door haar grote expressie.”
Bron: Brabants Nieuwsblad
St. Bavo Kathedraal, Haarlem 2003
“Jakobijn Wallis zong La Vierge a midi van Andriessen met een kernachtige en warme altstem die tegen het orgel bleek opgewassen. Van de Zwitser Heinrich Sutermeister zong Wallis een lied op de woorden uit de psalmen 70 en 86. Het beurtelings felle en timide smeekgebed kreeg van haar een indrukwekkende expressie.”
Bron: Haarlems Dagblad
Koetshuis, Huize Singraven 2000
“Ter elfder ure werd de uit het zuiden afkomstige Jakobijn Wallis uitgenodigd om op gelijkwaardig niveau te concerteren. Deze jonge vrouw, met haar rijpe alt-mezzo stem wist ons zeker te bekoren. Op haar lijf geschreven leken de werken van Henry Purcell waarin zij haar expressiviteit kwijt kon. Haar mooie warme stem won aan kracht door de voordracht van haar lichaam en vooral haar gezicht. De lange ingehouden noten en de lekker voluit gezongen snelle passages, daalde als een warme gloed over ons heen” “Tijn van Eijk bleek haar vaste begeleider, waardoor er weinig mis kon gaan.”
Bron: Tubantia
Koetshuis, Huize Singraven 2000
“Echte kasteelsfeer bij het concert van de meesters in het Koetshuis Huize Singraven * Jakobijn Wallis, altzangeres, bleek een kunstenares van indrukwekkend formaat. Zij kon weliswaar niet het gehele programma overnemen van haar zieke collega, maar het omvangrijkste en moeilijkste deel ervan “Arianne a Naxos” bracht zij met grote overtuigingskracht en technische beheersing. Ook in de overige werken toonde zij een meeslepende betrokkenheid bij zowel de muzikale als tekstuele inhoud der composities. Bewonderenswaardig vond ik vooral de liederen “Your awful voice”, en “Lord, what is man” van Purcell, waarin zij uiterst beweeglijke coloratuur combineerde met sonoor geluid en indringende tekstvoordracht, daarbij verbluffend precies begeleid door organist/clavecenist Tijn van Eijk.”
Bron: Twentse Courant